คุยกันก่อนนะ ตอนแรกกะว่าจะทำเป็นหน้าเวบเลย แต่เมื่อลองแล้วมันช่างยากเสียนี่กะไร ไม่ได้เรียนเขียนเวบมาซะด้วย แถมทำเเสร็จดันโดนบอมบ์อีก เราก็ไม่เก่งป้องกันซะด้วย เลยทำให้เวบเสียหายเกือบหมด เลยหมดกำลังใจไปเลย วันหนึ่งนั่งคลิกเวบไปเรื่อยๆ ก็มาเจอเจ้า เข้า เอ้ะ น่าสนใจดี ทำง่าย แต่เสียอย่างเดียวไม่มีบอร์ดเนอะ ตกลงว่าเอาอันนี้เลยแล้วกัน อ่ออีกอย่างบลอกนี้ผมทำกับแฟน อาจจะสับสนว่าทำไมมีทั้งค่ะมีครับ เราจะพยามอัพเดทข้อมูลใหม่ๆเข้ามา เท่าที่เราพอมีเวลาและความรู้ ลองเข้ามาชมกันนะ มีคำถามก็ฝากไว้ที่นีได้ครับ

Wednesday, July 11, 2007

Installing Linux :ลง Suse linux กันต่อเลย

  1. Insert the Linux installation disk into the CD drive of the server hardware and start the virtual machine.
  2. Linux starts to a GRUB (boot loader) menu screen. Choose the "Installation" option.
  3. Follow the simple and straightforward installation process until you reach the Installation summary screen where you have the ability to change many of the installation options.
  4. Go to the Expert tab to see all the options. Change the default runlevel to 3. This means that SUSE will boot without a GUI desktop -- just a text terminal. For a Lotus Domino server, this is fine, since Domino servers often have little human interaction directly on the server machine.
  5. While still on the summary screen, you have the option to choose which groups of packages to install. Deselect every package group on the list except: Server Base System, GNOME Desktop, and X Window System. You will need a desktop later because the Domino configuration wizard is a GUI application.
  6. The last operation on the summary screen is to create partitions. I chose a 700 MB swap partition and an ext3 partition of approximately 19 GB (with data=ordered journaling).
  7. After making these adjustments to the summary screen, proceed with the installation.
  8. When SUSE finishes installing all the packages, you will be asked some additional questions. Select a good passphrase for the root password.
  9. Disable the following services: SUSE firewall, NetworkManager, VNC, and proxies.
  10. Set up the network as you would for other machines in your enterprise (DHCP or static IP, etc.) The installation process gives you the option to test the network connection right away, and I recommend doing so. It is a lot easier to fix problems now rather than later.
  11. Create a user account named notes.
  12. Create a group named notes, and add the user notes to the group notes.
  13. Several other screens will follow which display various hardware options. For the same of simplicity, disable everything you do not need.
  14. The Linux installation is now complete.

Breaking News